14 October 2009

Kubur Yang Tetap Dikenang.

Indonesia isytihar 7 kampung jadi kubur


BEBERAPA pekerja semalam membina semula masjid yang rosak akibat gempa bumi di Padang yang berlaku pada 30 September lalu.


PADANG – Pihak berkuasa Indonesia semalam mengisytiharkan tujuh buah perkampungan yang lenyap ekoran gempa bumi pada bulan lalu sebagai tanah perkuburan besar.

Tindakan terbaru itu menyusul setelah pemerintah Indonesia menghentikan usaha menyelamat lebih 200 orang penduduk kampung terbabit yang dipercayai tertimbus hidup-hidup.

Keputusan tersebut dibuat selepas pihak berkuasa berbincang dengan penduduk tempatan, kata Ketua Polis Padang Pariaman, Uden Kusumawijaya kepada pemberita.

Perkampungan itu lenyap dalam kejadian tanah runtuh ekoran gempa bumi sekuat 7.6 pada skala Richter yang melanda wilayah Sumatera Barat pada 30 September lalu.

“Kita sudah mendapat persetujuan untuk menghentikan kerja-kerja mencari mangsa dan kawasan tanah runtuh itu dianggap sebagai kubur,” kata Uden.

Gempa bumi kuat itu meragut 809 nyawa penduduk di bandar Padang, menurut perangkaan rasmi tetapi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menganggarkan angka korban mencecah 1,100 orang. – AFP

Pengajaran : Kuasa ALLAH amatlah sukar dijangkakan. Semoga kita semua sentiasa berada dijalan yang diredhaiNya.

No comments:

Related Posts with Thumbnails